شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟

سعید مقدم
شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟ (سیر تا پیاز shadowban) — ساناست

شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟ وقتی میخواهید مخاطبان خود در اینستاگرام را افزایش دهید و اقدام به تولید محتوا میکنید، نیاز با استفاده از هشتگ و نهایتا رفتن به اکسپلور اینستاگرام دارید تا دیده شوید اما ممکن است ناگهان با یک مشکل بزرگ مواجه شوید !؟ عدم نمایش پست در هشتگ مربوطه در اینستاگرام !!

اگر احساس میکنید پست های شما تعامل کمی از سمت مخاطب دریافت میکند و دیده نمیشود، ممکن است است توسط اینستاگرام با محدودیت “شادوبن – Shadowban” مواجه شده باشید.

 

شادوبن اینستاگرام چیست ؟

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست Shadowban نوعی عملیات محدود سازی از سمت اینستاگرام است که برخلاف روش هایی چون بلاک، به‌طور معمول قابل تشخیص نیست و در این مورد پست های شما جز برای فالوور‌های شما، نمایان نمیشود و تعامل بسیاری کمی را حاصل خواهد آورد.

از دید اینستاگرام، شادوبن برای محدود سازی پیج هایی است که طبق دستورالعمل‌های معمول اینستاگرام فعالیت نمیکنند و به عبارتی دیگر، فعالیت غیرمجاز دارند. حال این فعالیت غیرمجاز انواع مختلفی اعم از اسپم، عدم کیفیت یا … خواهد داشت.

برخی از افراد از روش‌هایی چون استفاده از ربات‌ها، سوء استفاده از هشتگ ها به لحاظ محتوا یا تعداد استفاده میکنند که یکی از اصلی‌ترین دلایل محدود شدن توسط اینستاگرام است. با این اوصاف تنها کسانی باید از شادوبن اینستاگرام هراس داشته باشند که با استفاده از روشهای غیرمجازی اقدام به مخاطب یابی و افزایش فالوور میکنند و افراد عادی بدون ترس میتوانند به فعالیت خویش ادامه دهند.

 

درحالی عملا اینستاگرام تاکنون به مسئله شادوبن نپرداخته است و آن را صراحتا اعلام نکرده است اما یک بار در صفحه‌ی خود به محدودسازی هشتگ برای افرادی خاص اشاره کرده است؛ در این بیانیه اینستاگرام به محدودیت هشتگ‌ها برای هر پست اشاره کرده است و این درحالی است که بسیاری از کاربران این پست را اعترافی مبنی بر وجود شادوبن تصور میکنند.

البته لازم به ذکر است که اینستاگرام همواره الگوریتم نمایش محتوا و نتیجه را تغییر میدهد و ممکن است کاهش تعامل کاربر روی پیج شما به دلیل تغییر الگوریتم اینستاگرام باشد.

با این حال شادوبن یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش بازدید پست ها توسط اینستاگرام است و درصورت مشاهده آن باید روی محتوای تولیدی خود بازنگری کامل داشته باشید و آن را اصلاح کنید.

 

حال بیاید یک بررسی داشته باشیم راجع به این که آیا شادوبن شده اید یا نه؛ خوشبختانه راه‌های ساده ای برای فهمیدن این موضوع وجود دارد که میتوانید آن‌ها را انجام دهید.

 

 

 

تشخیص شادوبن شدن در اینستاگرام

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست آیا حساب من توسط اینستاگرام شادوبن Shadowban شده است ؟ برای تشخیص کاقی است این دو کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که شادوبن شده اید یا نه :

قدم اول. در ابتدا باید یک پست جدید ارسال کنید و در آن از یک هشتگ که قبلا استفاده نمیکردید، استفاده کنید (از یک هشتگ کم‌استفاده، استفاده کنید تا راحت پیدا شود)

قدم دوم. حال از ۵ نفر که شما را دنبال نمیکنند بخواهید آن هشتگ را سرچ کنند : اگر پست شما برای ۵ نفر آن‌ها قابل مشاهده نبود، بدانید که شما شادوبن شده اید.

اما اگر توسط یک یا دونفر از تست کنندگان‌تان قابل مشاهده هستید، ممکن است با مشکل drop in engagement یا کاهش تعامل مواجه شده اید که برای این مورد باید در روند کاری خود تغییراتی ایجاد کنید.

+ اگر این راه را تست کردید و متوجه شادوبن کردنتان شده اید نترسید، ما برای شما راه حل داریم.

✜ سایت تست شادوبن اینستاگرام

 

چرا شادوبن شده اید و چگونه آن را برطرف کنید

شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟ - ساناست

چند دلیل احتمالی وجود دارد که مشخص میکند چرا توسط اینستاگرام شادوبن شده اید. برخی از اقداماتی که سبب این محدودیت میشوند به شرح زیر میباشد که باید آن‌ها را بررسی و درصورت وجود، برطرف کنید.

 

استفاده از ربات های اینستاگرامی افزایشی

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست در صورتی که برای فعالیت های پیج خود از ربات های اینستاگرام استفاده میکنید، باید بدانید که اینستاگرام با این مورد مخالف است و تا حد امکان با آن برخورد میکند.

لذا اگر روی پیج خود ربات فعال کرده اید، درصورتی که اینستاگرام متوجه فعالیت غیر عادی شما شود، در ابتدا فعالیت شما را بلاک کرده و در مواردی نیز اقدام به شادوبن کردن پیج شما میکند.

این ربات ها میتوانند از سری رباتهای ویندوزی باشند که اقدام به انجام دستورات شما به صورت خودکار میکنند یا رباتهایی باشند که در مارکت ها وجود دارد و به شما امکان شناسایی افرادی که فالو-بک نداده اند، اقدام به لایک شما نکرده اند یا موارد مشابه دیگر باشند.

شما از بخش اکتیویتی پیج خود میتوانید نشستهای متصل به پیج خود را مشاهده کنید.

 

استفاده از هشتگ‌های شکسته شده

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست درمواری استفاده از یک هشتگ محبوب در کنار یک محتوا نامتناسب میتواند هشتگ را حذف یا نمایش آن را متوقف کند. همچنین شما از هشتگ شکسته استفاده میکنید ممکن از سایر پست‌ها نیز از رتبه‌بندی هشتگ حذف شده یا حتی در صورت تداوم، حساب شما توسط اینستاگرام مسدود گردد.

درواقع استفاده نامناسب از هشتگ (برای مثال پست شما در مورد سرویس تخت خواب است اما هشتگ #مازراتی در آن استفاده میکنید !) روی پست ها که باعث ورود ترافیک غیر هدفمند به پست شما میشود، یکی از دلایل شادوبن شدن شما است.

همچنین هشتگ‌ها شکسته که عبارت اند از هشتگ‌هایی که قبلا در پست‌های نامناسب استفاده شده اند و باعث میشود استفاده آن، شما با به اینستاگرام به عنوان فردی اسپمر یا قانون شکن (از نظر قوانین اینستاگرام) نشان دهد لذا شادوبن خواهید شد.

 

گزارش شدن حساب شما

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست هنگامی که یک حساب مکرر توسط کاربران گزارش (همان ریپورت شدن) شود اینستاگرام فکر میکند شما درحال پست کردن محتوای نامناسب هستید لذا آن را محدود یا شادوبن میکند.

این مورد صرفا در مورد پست ها نیست و استوری نامناسبی که گزارش شود نیز میتواند موجب محدودیت شود.

البته ریپورت متعدد حساب توسط سایرین میتواند عوافب جدی‌تری نظیر بن شدن اکانت برای مدت طولانی یا حتی در موارد بدتر، بن شدن کامل اکانت شما داشته باشد پس در مورد این اتفاق بسیار مراقب باشید و درصورتی که فعالیت های اینچنینی مشاهده میکنید، نسبت به فعالیت اینستاگرامی خود توجه بیشتری به عمل آورید.

اغلب دلایل ریپورت کاربران، ترویج فرهنگ نامناسب، ترویج خشونت و توهین به عقاید و اسپم میباشد پس بهتر است از این تیپ پست و استوریها دوری کنید زیرا که بسیاری از پیج های بزرگ اینستاگرامی با رعایت نکردن همین موارد، بن شده اند.

 

ارسال سریع پست، کامنت یا فالو کردن مکرر

مشکل شادوبن اینستاگرام - ساناست اینستاگرام دارای محدودیت‌هایی درمورد تعداد پست در زمان، تعداد فالو و آنفالو و کامنت در بازه زمانی مشخص است پس زمانی که مشاهده میکند درحال انجام سریع این موارد به طور مکرر هستید، طبیعتا فعالیت شما را به عنوان ربات (اسپم) درنظر میگیرد و شما را شادوبن میکند.

این نوع اقدامات ممکن است در نگاه اولیه یاعث رشد شما شود اما نهایتا توسط اینستاگرام محدود شده و کاهش نرخ مشارکت ایجاد شده، سبب کاهش بازدهی پیج و مواردی چون شادوبن اینستاگرامی خواهد شد.

باید بدانید که مهمترین فعالیت های پر تکراری که میتواند باعث شادوبن شدن پیج شما شود عبارت است از کامنت متعدد و فالو-آنفالو متعدد و نهایتا دایرکت تبلیغاتی که باعث ایجاد محدودیت روی پیج شما خواهد شد.

 

 

حل مشکل شادوبن اینستاگرام

رفع مشکل شادوبن - ساناست

اگر برای شما این مشکل ایجاد شده است و میخواهید مشکل حل شود،‌ راهکارهایی وجود دارد که میتوانید با رعایت آن‌ها، آسیب را برطرف کند پس نگران نباشید و به ادامه مقاله توجه کنید. ما آن‌ها را برای شما ارائه کرده ایم :

 

قطع فعالیت ربات ها و حذف ربات های اینستاگرامی

جهت اطمینان از قطع دسترسی ربات‌ها به اکانت خود، به اینستاگرام دسک تاپ خود بروید و روی “ویرایش نمایه” و سپس “برنامه های مجاز یا همان Authorized Applications” کلیک کنید. اگر هر یک از حسابهای ربات خود را در این لیست مشاهده کردید ، روی “لغو دسترسی یا همان Revoke Access” کلیک کنید تا آنها را به طور کامل حذف کنید.

لازم به یادآوری است که 100 فالووری که از شما خرید میکنند و به شما وفادار هستند، بهتر از 1000 فالووری است که فقط شما را نگاه میکنند.

✜ روش جذب فالوور هدفمند اینستاگرام

 

عدم استفاده از هشتگ های مسدود و شکسته

استفاده از هشتگ‌های مسدود شده (مشاهده لیست خارجی هشتگ‌های بن شده) را متوقف کنید و دیگر از آن ها استفاده نکنید و مطمئن شوید در محتوای خود از آن ها استفاده نشده است. همچنین استفاده از هشتگ شکسته شده که بالاتر به آن اشاره شد را متوقف کنید.

در مورد هشتگ های فارسی یا حتی شک درمورد نمونه خارجی، کاقی است هشتگ را سرچ کنید، اگر نمایشی حاصل نشده بدانید آن هشتگ بن شده است و تباید از آن استفاده کرد.

اغلب هشتگ های مرتبط با مسائل ج*نسی و موارد اینچنینی جزء هشتگ‌های شکسته است و استفاده از آن برای شما مشکل ساز خواهد شد.

 

استراحت یک-دو روزه

کاربران گزارش داده اند توقف کامل فعالیت 48 ساعته سبب میشود تنظیمات مربوط به این نوع محدودیت ها دچار بازتنظیمی شود (البته توجه داشتید بسته به میزان فعالیت غیرمجازی شما نیز دارد) لذا این تایم استراحت را درنظر بگیرید.

 

دنبال کردن قوانین اینستاگرام

دستورالعمل‌ها و شرایط استفاده از اینستاگرام را مطالعه کنید. پیروی نکردن از قوانین اینستاگرام ممکن است علاوه بر محدودیت های موقتی، محدودیت های دائمی و جدی‌تری را به دنبال داشته باشد پس سعی کنید از قوانین آن تخطی نکنید.

 

شادوبن اینستاگرام چیست و چگونه آن را برطرف کنیم ؟ : نتیجه و سخن پایانی

در نهایت به این مهم توجه داشته باشید تولید محتوای باکیفیت سبب میشود دیده شوید. ممکن است این اتفاق کمی طول بکشد اما با توجه به هدفمند بودن مخاطب دریافتی، حتما ارزش بیشتر صبر کردن و انرژی گذاشتن را خواهد داشت.

همچنین همواره اقدام به تعامل درست با مخاطبین و حتی همکاران خود آن هم از طریق لایک و کامنت درست نمایید تا به عنوان یک صفحه مفید شناسایی شوید و علاوه بر جلوگیری از محدود شدن، توسط الگوریتم‌های اینستاگرام بیشتر دیده شوید.